Sunday 16 October 2011

(6) balasan meninggalkan solat

(6) balasan meninggalkan solat:
by Solat itu tiang Agama Islam

Orang yang meninggalkan sembahyang dan orang yang meringankan sembahyang disiksa 15 perkara iaitu 6 perkara didunia, 3 perkara dikala hendak mati, 3 perkara di alam kubur dan 3 perkara apabila bertemu dengan Allah.

1.Hidupnya (umur) tidak berkat

2.Mengaku sahaja Islam, tapi sering meninggalkan sembahyang dan melewatkan waktu, perkara ini ditanya oleh sahabat nabi berhubung dengan perkara tersebut di atas.

“YA Rasullallah, apakah seksa orang yang meninggalkan sembahyang dan melewatkan sembahyang.

Orang yang melewatkan sembahyang itu hukumnya haram berdosa.

Seksa orang itu, Allah taala akan membalasnya dengan 15 seksa,

6 seksa di dunia,

3 diseksa diterima ketika hendak mati,

3 seksa berlaku di dalam kubur.

3 seksa diterima semasa hari kiamat.

Yang pertamanya, bersabda rasul (saw) dihilangkan berkat umurnya. Hidupnya percuma kekosongan , kalupun kelebihan hidupnya mewah, kemewahan itu hanya istidrah (kosong) Umurnya tidak berkat iaitu tidak memberi menfaat dalam hidupnya.

Yang keduanya, Allah taala akan menghapuskan tanda orang soleh pada mukanya iaitu dihilangkan tanda orang soleh pada mukanya.

Yang ketiganya, Segala apa ja kebajikan yang dilakukan olehnya tidak akan diberi pahala oleh Allah taala seperti sembahyang, puasa, sedekah, haji dan lain lagi. Tiada memperolehi pahala.

Yang keempatnya, Tidak makbul oleh Allah taala akan doanya., Doa ditolak.

Yang kelimanya, Tidak diakui ia masuk golongan Islam. Batinnya munafik, timbul perasaan benci dan marah segala makluk di dunia ini kepadanya.

Yang keenamnya, Tidak termasuk dalam doa orang soleh , tidak berkat rezekinya terbuang , sia-sia belaka walaupun ia kayaraya tetapi kekayaan itu menjadi laknat kepadanya.

MUHASABAHLAH DIRI DAN SELAMATKAN DIRI KITA DARI AZAB DUNIA DAN API NERAKA YANG TERAMAT PEDIH. MASIH SEMPAT UNTUK KITA MELAKUKANNYA.

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment