Tuesday 27 September 2011

Sujud kecuali iblis Azazil

Al-Hijr [32] Allah berfirman: Hai Iblis! Apa sebabnya engkau tidak turut bersama mereka yang sujud itu?.[33] Iblis menjawab: Aku tidak patut sujud kepada manusia yang Engkau jadikan dia dari tanah liat yang kering, yang berasal dari tanah kental yang berubah warna dan baunya.

Azazil bukanlah malaikat, ia adalah iblis yang asalnya dari golongan jin yang kuat beribadat.

Al-Kahf [50] Dan (ingatkanlah peristiwa) ketika Kami berfirman kepada malaikat: Sujudlah kamu kepada Adam; lalu mereka sujud melainkan iblis; dia adalah berasal dari golongan jin, lalu dia menderhaka terhadap perintah Tuhannya.

Al-Hijr [27] Dan jin pula, Kami jadikan dia sebelum itu, dari angin api yang panasnya menyerap ke liang bulu roma.

Azazil bukanlah malaikat, cuma ia bergaul dengan para malaikat. Malaikat tidak menderhaka kepada arahan Allah:

At-Tahrim[6]….mereka tidak menderhaka kepada Allah dalam segala yang diperintahkanNyakepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan.

Keengganan sujud Ini berpunca dari hasad dengki iblis@Azazil, yang irihati apabila Allah hendak melantik nabi Adam sebagai khalifah di bumi kerana ia dijadikan dari api sedangkan manusia dijadikan dari tanah yang busuk dan melekat. Ia derhaka kepada Allah, takabbur dan lupa daratan.

Azazil asalnya kuat beribadat sehingga ia mencapai kedudukan yang tinggi disisi Allah. Ia juga bergaul dengan para malaikat. Malaikat-malaikat lain selalu meminta Azazil supaya berdoa agar mereka diselamatkan dari api neraka. Azazil selalu berdoa untuk malaikat-malaikat yang lain tetapi lupa untuk berdoa untuk dirinya sendiri. Kerana itulah Nabi suruh kita doa untuk diri sendiri terlebih dahulu sebelum orang lain.

Sujud dua kali dalam sembahyang itu berasal dari perbuatan yang dilakukan oleh malaikat yang diperintahkan sujud kepada Nabi Adam. Melihatkan Azazil tidak sujud (setelah malaikat mengangkat kepala dari sujudnya yang pertama), mereka sujud sekali lagi sebagai tanda syukur mereka boleh patuh pada arahan Allah.

Sujud kecuali iblis Azazil « Nasbun Nurain:

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment